Skip to content

Vakantie Curaçao 2017 & het Fodmap dieet

Afgelopen januari zijn we op vakantie geweest in Curaçao. Dit was de eerste keer dat ik op vakantie ging terwijl ik het fodmap dieet volg. Dit is goed gegaan! Ik wil mijn ervaringen met jullie delen en laten zien dat je prima naar Curaçao op vakantie kunt als je het fodmap dieet volgt.

Ik vond het best spannend om op vakantie te gaan, maar heb me er van te voren niet al te druk om gemaakt. In mijn handbagage in het vliegtuig had ik mijn eigen brood mee, een paar flesjes (100 ml) gevuld met drinken en wat repen en rijstwafels. Ik had eigenlijk van tevoren niet zoveel uitgezocht qua eten, maar ik wist wel dat er een van der Tweel (AH supermarkt) op het eiland zat dus daar gingen we onze boodschappen doen. Omdat het een lange vlucht was kregen we een middag en avond maaltijd in het vliegtuig. Helaas moest ik deze overslaan, maar dat was geen probleem want ik had mijn eigen eten mee. Je mag tevens (wij vlogen met Air Berline) aangeven of je speciale dieet wensen hebt. De stewardess gaf aan dat ze gegarandeerd lactose en glutenvrije producten hadden. Ze heeft speciaal voor mij achter gekeken of ze nog iets kon vinden wat ik zou kunnen eten, dit is helaas niet gelukt. Ik denk zelf dat je niet veel verder komt dan gluten en lactose vrij dus neem gewoon lekker je eigen eten mee voor het geval dat.. Ik had ook mijn eigen thee mee dus ik heb tijdens de vlucht gevraagd om gekookt water. Vliegen is dus goed te doen zonder problemen.

Wij zaten in een appartement met alleen logies en hadden bewust hiervoor gekozen, zodat wij zelf ontbijt/lunch konden kopen zonder teveel na te hoeven denken. Aangekomen op het eiland zijn we op zoek gegaan naar de AH, dat best een grote winkel is met een groot assortiment. Ze hebben veel Nederlandse producten alleen moet dat allemaal geïmporteerd worden uit o.a. Venezuela. Ik had me dus al voorbereid dat de producten erg prijzig zouden zijn. Ze hebben er veel Fodmap arme producten alleen betaal je echt de hoofdprijs. Bijvoorbeeld een pak Arla Lactose vrij yoghurt is ongeveer €6,- en een pak Spelt crunchy muesli € 4,-. Ik heb hieronder een lijst gemaakt van de supermarkten waar ik geweest ben en welke Fodmap geschikte producten ik er gekocht heb.

Van der Tweel supermarkt (AH)
Papagayo Beach Hotel, Jan Thiel.

• Arla lactose vrij yoghurt
  • Alpro sojadrink original
  • Zonnatura Chrunchy Spelt chocolade
  • Liefde en Passie spelt brood
  • Een ander spelt brood waarop geen ingrediënten vermeld stonden; ik heb dit nagevraagd aan een medewerker en die gaf aan: spelt bloem, water, zonnebloempitten, bakkersgist, water. Eventuele specerijen onbekend. Ik heb zelf de gok genomen en het brood gegeten en geen last gehad. Het brood koste ongeveer 4 euro.
  • Bonne Maman confiture jam verschillende soorten
  • De Ruijter Chocolade hagel puur
  • Rijstwafels naturel + Zonnatura maiswafels
  • Ah spelt en glutenvrij pita broodjes
  • King pepermunt (blauw)
  • Wilhelmina pepermunt
  • Verschillende blikconserven zoals van o.a. Hak of AH eigen merk (augurken, linzen, kappertjes etc.)

Centrum supermarkt Mahaai
S.B.N. Doormanweg 26, Mahaai Schout Bij Nacht Doormanweg, Willemstad.

• Alpro soya toetjes (bijvoorbeeld Creamy caramel of Choco)
  • Alpro soya Mild & Creamy Naturel
  • Slimpie ranja sinaasappel
  • Lays naturel chips

Piscadera Supermarkt
Weg Naar Bullenbaai, Willemstad (vlakbij Blue Bay resort)

• Crystal Clear Sinaasappel- mandarijn
  • Thee, verschillende Fodmap geschikte soorten
  • Lays (oven) chips naturel
  • Zonnatura Chrunchy Spelt chocolade

Ontbijt en lunch waren dus geslaagd. Nu het avond eten, op zoek naar restaurants om lekker Fodmap proof te eten. Bij de eerste keer uiteten waren we net aangekomen en aten we dus een snelle hap bij ons resort. Hieronder heb ik weer een lijst gemaakt met restaurants waar en wat we gegeten hebben.

Sunset bar & grill
Blue Bay resort
Gegrilde zalmfilet zonder knoflook/ui maar gekruid met wat zwarte peper en zout. Wok groenten: paprika, sperzieboontjes en wat mais.  Geserveerd met gebakken aardappeltjes zonder kruiden. Heerlijk gegeten en geen klachten.

Eetcafé de Buren
Columbusstraat Hoek Wilhelminaplein z/n, te Punda.
Gegrilde kipfilet in een zoetzure saus met wortel, rode en groene paprika. Er is was keuze uit: frietjes, witte rijst of aardappeltjes. Wederom gevraagd zonder ui en knoflook. Heerlijk gegeten en geen klachten.

Omdat we hier zo lekker gegeten hebben besloten we hier nogmaals te eten.
Dit keer aten we: Gegrilde tonijnfilet in een oosterse saus met wok groenten en witte rijst. De oosterse saus werd gemaakt zonder knoflook en ui en bestond uit een mix van soja/ketjap saus. Echter serveren ze hier de visgerechten met champignons! Let hier goed op. Ik ben zelf vergeten te zeggen dat ik absoluut geen champignons kan verdragen en heb dus flink klachten gehad.  Alles is mogelijk maar overleg dit wel goed.

Restaurant Pictures
Blue Bay Resort, BP 04, Willemstad.
Glutenvrije pasta met gamba’s tomaat en rucola. Ik heb de rode pesto weggelaten in verband met de knoflook. Het duurde wel een poos voor we ons eten kregen, dit in verband met de glutenvrije pasta. Maar het smaakte heerlijk en geen klachten.

Plein Cafe Wilhelmina
Wilhelminaplein 19-23 Punda.
Roer gebakken kipfilet reepjes gemarineerd in een teriyaki saus met groene en gele paprika. De teriyaki saus bestond uit; sojasaus, suiker, water en sesamolie. Gevraagd om voor mij een saus te maken zonder knoflook en ui. Ook hier is de keuze uit: : frietjes, witte rijst of aardappeltjes. Goed gegeten en geen klachten.

Italiaans restaurant di Zabbia
Riffort Village 431, Willemstad.
Een simpel restaurant helaas is hier niet veel keuze tot het aanpassen van je gerecht. Hier hebben we een pizza gegeten, maar deze kon helaas niet glutenvrij. (Zelf kan ik wel wat gluten en spelt verdragen) Ik heb gekozen voor een pizza met tomatensaus zonder knoflook/ui met wat Parmezaanse kaas en rucola. Het was alleen niet voor herhaling vatbaar. Ik heb wel wat klachten hiervan gekregen, maar dit viel gelukkig mee.

Uit eten is dus best goed te doen in Curaçao. Er is zeker veel mogelijk in overleg maar geef wel duidelijk aan wat je wel en absoluut niet kunt eten want.. het belangrijkste is lekker eten en GEEN buikpijn!