Skip to content

Vakantie Macedonië 2019 & het Fodmap dieet

Hotel & Aquapark Izgrev, Struga

Inmiddels is het voor mij al een aantal jaren geleden dat ik het fodmap dieet gevolgd heb. Ik ben al in verschillende landen geweest, maar Macedonië was een nieuw land voor mij. Meestal doe ik van te voren wat research naar het eten. Op internet las ik dat er in de Balkan landen veel gekookt wordt met knoflook en ui en dat intoleranties en allergieën daar niet echt bekend zijn. Tevens is Macedonië een land dat nog een beetje in de kinderschoenen staat wat betreft het toerisme. Ik denk dat het daar ook wel mee te maken heeft.

Tijdens mijn vakantie nam ik de tabletten Verdauungsheld (zie foto onder) mee. Deze tabletten kun je ook in Nederland krijgen, (Disolut) maar zijn een stuk duurder dan die uit Duitsland. Ik verdraag deze tabletten goed, helaas werken ze niet bij iedereen optimaal. Ook neem ik altijd de lactase tabletten 20.000 mee, het voordeel hiervan vind ik dat ze maximaal vier uur werken. Ik heb de tabletten bijna dagelijks gebruikt.

Ontbijt:
We zaten in een hotel en hadden inclusief ontbijt geboekt. Meestal zoek ik van te voren contact met het hotel om te informeren hoe het zit met het eten. Ik kreeg een mailtje terug dat ze geen ‘speciale’ glutenvrij- en lactose vrije producten hebben, maar er zou genoeg zijn wat ik zou kunnen eten. Meestal, en dat was dus hier ook het geval, kom je dan uit op groenten en fruit, want ja dat is glutenvrij en lactose vrij. Maar dat is natuurlijk geen ontbijtje. Ik nam een glutenvrij brood en crackers van huis mee in mijn koffer. Aangekomen bij ons hotel heb ik mijn brood in de diepvries laten leggen en haalde het personeel dagelijks twee broodjes voor mij eruit. Erg vriendelijke mensen en er werd geen probleem van gemaakt. Ik was voorzien van een prima, weliswaar zelf meegebracht ontbijt.

Lunch
‘s Middags gingen we vaak lunchen bij het hotel. Meestal koos ik voor een lekkere salade. Heel fijn, want hiervoor hoefde ik geen tabletten in te nemen. Je kunt er onder andere deze geitenkaas-, tonijn- of caesar salade bestellen.

Diner:
Er is trouwens ruime keuze op de menu kaart. Wees echter wel duidelijk tegen het personeel want Engels wordt hier (nog) niet zo best gesproken en soms begrijpen ze niet wat je zegt. Zo bestelde ik een zalm moussaka zonder ui, en kreeg ik een bord vol met ui. Over het algemeen is het eten in het hotel prima. Zo kun je veel vlees (kip, rund) of vis (zalm, tonijn, witvis) bestellen. Als vegetariër is het hier wel moeilijk om ‘goed’ te kunnen eten. Hou er trouwens wel rekening mee dat bijna alles lauwwarm geserveerd wordt, dat is hier normaal.

Tijdens onze vakantie zijn we een keer buiten de deur wezen eten. Als je in Macedonië bent moet je zeker haar Ohrid. Dat is een super leuk oud stadje waar je heerlijk langs het water kunt lopen. We aten die avond in het Kaneo restaurant. In dit restaurant aten wij heerlijke kip met aardappeltjes. Het gerecht wordt eigenlijk geserveerd met gnocchi, maar dit is niet glutenvrij. Helaas serveren ze er geen glutenvrije pasta en geen rijst. Ook kun je hier helaas geen toetje krijgen.

Voor ons was dit een vakantie om lekker te relaxen en rustig aan te doen, maar we wilden ook wel graag wat van het land zien. Zo boekten we twee excursies. Een naar Skopje, de hoofdstad van Macedonië. Ook gingen we op excursie naar het buurland Albanië.

Excursie Albanië
Albanië staat bekend om zijn armoede, maar ook om de gastvrijheid van de bevolking. We gingen de grens over bij Pogradec. Het was bijzonder dat je de verschillen tussen Macedonië en Albanië al meteen kon zien, de mensen staan echt om je heen te bedelen. De natuur in Albanië is echt super mooi. Zo heb je er hele mooie wateren en mooie stranden. Ook schijnt het een mooi land te zijn voor de wintersport. De lunch was inclusief. Ik verwachte er niet veel van dus had twee broodjes meegenomen voor de zekerheid. Tijdens de lunch kregen we een salade. Ik kan zelf niet tegen kool dus dit heb ik maar laten liggen. De forel die we daarna kregen was echt heerlijk! In Macedonië is er een verbod op het vissen van forel. In Albanië is dit verbod er niet, daarom kun je er genieten van deze heerlijke vis.

Excursie Skopje
We werden al vroeg opgehaald voor deze excursie. Met de bus naar de hoofdstad Skopje is bijna 3 uur rijden, dus werd dit een lange dag voor ons. We maakten na 1,5 uur een tussenstop bij een wegrestaurant om even wat te drinken en eten. Helaas is hier niks glutenvrij of lactose vrij te verkrijgen, dus zorg dat je zelf wat meeneemt. Als eerst reden we richting de Matka Canyon. Dit is een enorme kloof waarin het Matkameer ligt. Er stroomt helder water dwars door de kloof en het gebied is erg populair onder de waterliefhebbers. Je kunt er een mooie hike maken en het kerkje: De Saint Andrea Monastery bezoeken. Langs de kloof is een pad aangelegd die je kunt bewandelen, het pad is in totaal 6 kilometer lang en wordt ook steeds minder goed begaanbaar. Wij hebben niet tot het einde gelopen want dit was te gevaarlijk voor ons. Daarna hebben we onze rit vervolgd naar Skopje. Hier aangekomen gingen we naar het oude treinstation waar de tijd heeft stilgestaan. Op 26 juli 1963 werd Skopje getroffen door een aardbeving van 6.1 op de schaal van richter. De stad werd voor 80% verwoest waaronder ook het treinstation, toen dit gebeurde kwam de klok van het treinstation stil te staan. Tot op de dag van vandaag wijst de klok nog steeds 05:17 uur aan, het tijdstip van de aardbeving. We vervolgden onze excursie naar het Memorial House of Mother Teresa. Dit gebouw is gevestigd midden in het centrum van Skopje. Het Memorial House of Mother Theresa is opgedragen aan de humanitaire en Nobelprijswinnaar voor de vrede, Moeder Teresa is te vinden in haar woonplaats Skopje, in Noord-Macedonië, waar zij leefde van 1910 tot 1928. Als je in Skopje bent is het zeker de moeite waard om te bezoeken! Na dit bezoek was het tijd voor onze lunch. We kregen een salade (vergeten foto te maken) met komkommer, wortel, tomaat en wat kool. Daarna aten we kip van de grill met gekookte aardappelen. De kip was enkel gekruid met peper en zout. Na de lunch hadden we nog wat vrije tijd om het centrum van Skopje te bezoeken. Het is zeker de moeite om Skopje te bezoeken als je in Macedonië bent, het is een super mooie stad.

Al met al in Macedonië een prima vakantie om heen te gaan als je het fodmap dieet volgt. Wel is het verstandig wat eigen eten zoals brood, crackers en repen mee te nemen. Maar dat is eigenlijk altijd wel verstandig om mee te nemen als je op vakantie gaat, gewoon voor de zekerheid;).

Wij zouden zeker nog eens naar Macedonië gaan!